Gamifikacja w Moodle

przez | 1 lipca 2014

Często po wdrożeniu systemu Moodle spotykam się z pytaniami jak “rozruszać” uczestników kursu, jak wykorzystując standardowe narzędzia systemu e-learningowego (oraz ewentualnie materiały przygotowane w standardzie SCORM) wzbogacić materiał edukacyjny o interaktywne elementy. W tym momencie warto zastanowić się nad teorią/mechaniką gier i jej zastosowaniem w kursach. Czyli tych elementów, na które można napotkać w grach fabularnych, komputerowych, kiedy to gracz zdobywa nowe umiejętności (vide odznaki i nowe przedmioty w grach multiplayer takich jak np.: Battlefield), które wyzwalają przyjemność z gry i pokonywania kolejnych wyzwań. Gamifikacja (zwana też grywalizacją) ma zachęcić osoby uczące się w kursie e-learningowym do większego zaangażowania, częstszego zaglądania do kursu i zwykłej rywalizacji. Wracając do wyżej wymienionego przypadku, często staram się pokazać i uzasadnić korzystanie z odznak w nowo przygotowanej instalacji (wdrożeniu) systemu e-learning Moodle. Z jednej strony odznaki dają poczucie zdobycia osiągnięcia, z drugiej pozwalają na stworzenie rywalizacji wśród kursantów, a także pokazują pewien poziom trudności w przyswojeniu danego materiału. Ciekawym też funkcjonalnością są paski postępu w wykonaniu danego kursu (czy też materiału w kursie), a także rankingi grup czy osób korzystających z kursu e-learningowego. Strategia rozwiązań gamifikacji w systemie Moodle jest prosta, dzięki pewnym skutecznym i umiejętnie przygotowanym funkcjonalnościom pozwala na rozbudzenie emocji wśród uczestników kursu e-learningowego, jak i stworzenie naturalnej chęci ponownego zajrzenia do kursu, nauczenia się kolejnego materiału edukacyjnego, współpracy jak i rywalizacji grupowej. Korzystanie z Moodle staje się tak naturalne jak codzienne zaglądanie do serwisu społecznościowego. Więcej informacji o gamifikacji w systemie e-learning Moodle można obejrzeć w tym filmiku: